INFO : LITERASI MAKLUMAT
KONSEP LITERASI MAKLUMAT
Literasi Maklumat adalah suatu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa jua format serta mengggunakan maklumat tersebut secara aktif. Ia juga boleh didefinisikan sebagai keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif.
Kepentingan Literasi Maklumat
Dasar pembangunan negara:
Dari aspek Ekonomi
Menurut Barner (1996) beberapa budaya di tempat kerja telah dikenal pasti. Berasaskan budaya-budaya ini, pekerja zaman ,maklumat ini perlulah mereka yang mempunyai literasi maklumat bagi memenuhi keperluan :
Siapakah yang dikatakan sebagai seorang yang “Berliterasi Maklumat”?
1.0. KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF
10. KEMAHIRAN MAKLUMAT / PERPUSTAKAAN
1.1 Lokasi bahan
1.2 Sistem pengkelasan perpuluhan Dewey
1.3 Bahan-bahan bercetak (Jenis-jenis buku)
1.4 Bahan-bahan Bukan bercetak .
2.1 Penggunaan lembaran pengurusan grafik
2.2 Membanding beza
2.3 Membuat ramalan dan sebagainya
3. KEMAHIRAN BELAJAR
3.1 Membaca
3.2 Teknik mencatat Nota
4. KEMAHIRAN KOMUNIKASI / MENYAMPAIKAN MAKLUMAT
4.1 Verbal – mendapat dan melaporkan maklumat yang diperoleh.
4.2 Menyampaikan maklumat secara bertulis melalui laporan penyelidikan dan sebagainya.
4.3 Menyediakan citation / nota kaki dan rujukan.
5. KEMAHIRAN ICT
5.1 Pencarian maklumat digital, pangkalan data dan enjin carian.
5.2 Menghasilkan laman web, broser, dan risalah.
5.3 Menggunakan perisian-perisian multimedia.
PERANAN LITERSI MAKLUMAT DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Penguasaan kemahiran LM boleh dijalankan melalui pelbagai strategi pengajaran melalui:
1. Kerja kursus
2. Projek khusus mata pelajaran Tertentu
3. Aktiviti kelas
4. Aktiviti ko-kurikulum
5. Kerja kendiri
6. Program/aktiviti PSS
7. Program membaca
Di Malaysia model-model yang diguna pakai adalah :
a. The Big6 Skills – Eisenberg and Berkowitz
Petunjuk kejayaan sesuatu program literasi maklumat di sekolah
http://bibliografi.moe.edu.my/SumberPendidikan/
Literasi_Maklumat
Literasi dan Jejak maklumat
LM ke arah pendidikan bestari
KONSEP LITERASI MAKLUMAT
Literasi Maklumat adalah suatu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa jua format serta mengggunakan maklumat tersebut secara aktif. Ia juga boleh didefinisikan sebagai keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif.
Kepentingan Literasi Maklumat
Dasar pembangunan negara:
- Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan k-ekonomi dan k-masyarakat.
- Memperkukuhkan pembangunan modal insan untuk menghasilkan tenaga manusia berpengetahuan
- Kerajaan menghendaki seluruh rakyatnya mempelajari, memahami dan menguasai pengetahuan IT
- Matlamat Pendidikan Negara ialah melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berterampilan dan sejahtera selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- Konsep Pengajaran dan Pembelajaran Bestari yang berpusatkan pelajar dan dipermudahkan dengan bantuan ICT
- Pembangunan ICT dalam pendidikan
- Hidup dan bersaing dalam dunia dan ekonomi global yang terlalu bergantung kepada maklumat
- Belajar berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan seumur hidup
Dari aspek Ekonomi
Menurut Barner (1996) beberapa budaya di tempat kerja telah dikenal pasti. Berasaskan budaya-budaya ini, pekerja zaman ,maklumat ini perlulah mereka yang mempunyai literasi maklumat bagi memenuhi keperluan :
- Organisasi maya (Virtual Organization)
- Bertindak sebagai Pembekal, Pengeluar dan Pengurus Maklumat
- Ramai pekerja sementara, sambilan dan dari latar belakang yang pelbagai
- Penggunaan komputer dan sistem elektronik
- Setiap organisasi dan individu perlu terus belajar dan mengikuti latihan(Learning Organization)
Siapakah yang dikatakan sebagai seorang yang “Berliterasi Maklumat”?
- boleh mengenalpasti maklumat yang diperlukan
- boleh mengenalpasti bila maklumat diperlukan
- bagaimana dan di mana maklumat boleh dikesan
- menilai secara kritikal maklumat dan sumber maklumat
- menggunakan maklumat bagi tujuan tertentu dan mengikut keutamaan
- melaporkan maklumat dengan berkesan sama ada secara verbal , penulisan atau teknologi
- mengguna maklumat yang diperolehi secara beretika.
1.0. KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF
10. KEMAHIRAN MAKLUMAT / PERPUSTAKAAN
1.1 Lokasi bahan
1.2 Sistem pengkelasan perpuluhan Dewey
1.3 Bahan-bahan bercetak (Jenis-jenis buku)
1.4 Bahan-bahan Bukan bercetak .
2.1 Penggunaan lembaran pengurusan grafik
2.2 Membanding beza
2.3 Membuat ramalan dan sebagainya
3. KEMAHIRAN BELAJAR
3.1 Membaca
3.2 Teknik mencatat Nota
4. KEMAHIRAN KOMUNIKASI / MENYAMPAIKAN MAKLUMAT
4.1 Verbal – mendapat dan melaporkan maklumat yang diperoleh.
4.2 Menyampaikan maklumat secara bertulis melalui laporan penyelidikan dan sebagainya.
4.3 Menyediakan citation / nota kaki dan rujukan.
5. KEMAHIRAN ICT
5.1 Pencarian maklumat digital, pangkalan data dan enjin carian.
5.2 Menghasilkan laman web, broser, dan risalah.
5.3 Menggunakan perisian-perisian multimedia.
PERANAN LITERSI MAKLUMAT DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Penguasaan kemahiran LM boleh dijalankan melalui pelbagai strategi pengajaran melalui:
1. Kerja kursus
2. Projek khusus mata pelajaran Tertentu
3. Aktiviti kelas
4. Aktiviti ko-kurikulum
5. Kerja kendiri
6. Program/aktiviti PSS
7. Program membaca
Di Malaysia model-model yang diguna pakai adalah :
a. The Big6 Skills – Eisenberg and Berkowitz
Definisi Tugasan
|
Strategi Pencarian Maklumat
|
Lokasi dan Akses
|
Mengguna maklumat
|
Sintesis
|
Penilaian
|
Petunjuk kejayaan sesuatu program literasi maklumat di sekolah
- Peningkatan Penggunaan Pusat Sumber Sekolah
- Peningkatan Permintaan Terhadap Bahan Maklumat
- Peningkatan Permintaan Terhadap Akses Kepada Maklumat
- Peningkatan Penyebaran Maklumat
- Peningkatan Pencapaian Akademik
- Peningkatan Pencapaian Ko-Kurikulum.
- Aktivti penyelesaian masalah dan lain-lain.
http://bibliografi.moe.edu.my/SumberPendidikan/
Literasi_Maklumat
Literasi dan Jejak maklumat
LM ke arah pendidikan bestari
PROGRAM KEMAHIRAN LITERASI MAKLUMAT
PUSAT SUMBER
SMK MATANG
TAHUN 2018
- Rasional
Teknologi
maklumat (IT) telah mengubah cara kita bekerja (aspek ekonomi), berkomunikasi
(aspek sosial), dan berfikir (aspek psikologi). Walaupun Malaysia masih belum
mencapai status masyarakat maklumat, kita sudah merasai bahang dan gelora Zaman
Maklumat. Kita tidak dapat menguasai teknologi dengan hanya menekan butang
komputer. Kita perlu mempunyai kemahiran mengakses maklumat. Literasi
maklumat atau celik maklumat adalah kemahiran melakukan perkara-perkara seperti
mengenal pasti dan mencari sumber maklumat daripada sumber yang boleh
dipercayai.
- Objektif
Diharapkan murid-murid dapat:
a. Mempunyai
pemahaman luas berkenaan sifat maklumat
b. Mempunyai kebolehan mencapai
maklumat dan menilai kebenaran
maklumat
c. Mempunyai kebolehan menganalisis dan merumus maklumat
- Sasaran
Pengawas
Pusat Sumber
- Aktiviti
Ulasan Rencana Majalah – 11 Mac
Bengkel
Wartawan Muda – 8 April
Bengkel
Kemaskini Blog – 14 April
Bicara Buku –
21 April
Latihan Pengucapan Awam –
22 Julai
- Anggaran
kos
Ulasan Rencana Majalah – RM 20.00
Bengkel Wartawan Muda – RM 30.00
Bengkel Kemaskini Blog – RM 30.00
Bicara Buku – RM 20.00
Latihan Pengucapan Awam – RM 30.00
Jumlah keseluruhan: RM130.00
- Sumber
kos
Pusat
Sumber SMK Matang
- Tempat
Pusat
Sumber Sekolah
- Tarikh
/ Masa Pelaksanaan
11
Jun – 22 Julai
- AJK
Pelaksana
Pengerusi
En. Zainal bin Haji Umar ( Pengetua)
Naib
Pengerusi 1
En. Hasnul Hadi bin Abd. Thamin (PK 1)
Penyelaras
Cik Halimaton bin Hamid (GK
Kemanusiaan)
Setiausaha
En. Adnan bin Abd Rahman
Bendahari
Pn. Nor Hanim bin Abdul Aziz
AJK
Cik Nur Asmarihan bin Zuhari
Semua Ketua Panitia
Penutup
Diharapkan melalui aktiviti yang akan
dijalankan akan dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran Pengawas Pusat
Sumber SMK Matang.
No comments:
Post a Comment